Amalan Yang Baik.... Bacalah surah ini selalu... :)

Alam Nasyrah (Kelapangan)

NABI MUHAMMAD SAW. DIPERINTAH AGAR BERJUANG DENGAN IKHLAS


1. Bukankah Kami telah melapangkan untukmu dadamu?,

أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ

2. dan Kami telah menghilangkan daripadamu bebanmu,

وَوَضَعْنَا عَنْكَ وِزْرَكَ

3. yang memberatkan punggungmu1585?

الَّذِي أَنْقَضَ ظَهْرَكَ

4. Dan Kami tinggikan bagimu sebutan (nama)mu1586,

وَرَفَعْنَا لَكَ ذِكْرَكَ

5. Karena sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan,

فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا

6. sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.

إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا

7. Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan) yang lain1587,

فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ

8. dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap.

وَإِلَىٰ رَبِّكَ فَارْغَبْ

i need space


"i need space"


"aku perlukan ruang"

sume org perlukan ruang.... ruang? ape tu ruang? adakah ruang ibarat dalam calculus tuh??? in 3-space?

wahaha...

ruang yg aku maksudkan kat sini adalah ruang tuk diri kita masing2.

ye. kite kene faham. sume org ade ruang masing2. mase masing2. perangai masing2. jadi setiap insan dalam dunia ni perlukan ruang tuk idup.ruang tuk rehat sekejap. ruang belajar. dan macam2 lagi lah...

so jgn anggap ruang kita sume same dgn org len wlupun kita same kelas ngn dia, fahamilah mereka bagaimana mereka memahami kita. so kalau diorg cam nk bersendirian skjp.... bagi die ruang berseorangan. mgkn dgn berseorangan, dia akan bakal mendapat kembali apa yg telah hilang dari dirinya.... mungkin... tapi xsemestinya...

kadang2 ade gak manusia nih yg perlukan ruang bersama teman. ingin berkongsi luahan rasa suka dan duka dalam kehidupannya yg difikirkan mampu mengurangkan beban di hati. tu laa sy cakap, semua org berlainan RUANG.. huhu...

so... the point here. jgn cepat judge org. tepuk dada tanya iman. adakah kita sudah cukup bersedia tuk menghadapi hari esok?lusa? tulat? dan seterusnya. kita xtahu lagi... ajal maut di tangan TUHAN.jangan biarkan hidup kita diselubungi hasad dengki, buruk sangka dan macam2 lagi sifat mazmumah. berdoa lah kepada-Nya agar semua dapat menerima kita dengan seadanya DIRI kita ini... insya-Allah.

antara perjuangan dan pengorbanan.

kekadang hati ni ibarat meronta. hurmm... tp senanye. di dalam perjuangan pasti ada pengorbanan yg perlu kite bt utk berjaya dgn jayanya di dalam perjuangan masing2.


wlupun agak pahit utk dilalui dan ditelan. namun, kita harus gak menjalani pengorbanan itu dan sedikit sebanyak pengorbanan itu akan mengajar kita erti REDHA dalam hidup. jangan cepat mengalah.

ALLAH suka pada hambaNya yg tak putus2 berusaha dan bertawakal kepada-Nya setelah hamba-Nya melakukan yg terbaik dalam hidupnya.

pengorbanan terbahagi kepada banyak cabang. kadang2 pengorbanan yg kita buat tuh xde kene mengena pun dgn perjuangan kita. tapi mana tahu hasil dr pengorbanan kita yg ikhlas dan tulus boleh membuahkan bunga yg mekar di taman di dalam membantu kita mencapai kejayaan dalam perjuangan kita semua.

jadi jangan risau dan cepat melatah.

fikir sehabis baik. dan think it positively as to prove ourself. right?

p/s: bende nih sume datang dr pengalaman hidup aku. aku taip menggunakan kata hati dan mampu menyiapkan post nih dalam masa 5 minit je. huhu :) salam perjuangan. exam final xsmpi sebulan lagi nih. doakan sy dan rakan2 yg len. insya-Allah. kami akn buat yg terbaik. amin.

kerisauan membelenggu :(

EXAM DA DEKAT.
TEST DA DEKAT.
KUIZ MGGU DEPAN.
RASE TENSION PUN ADE.
RASE XSEMANGAT PUN ADE.
NK STDY?
BYK KEJE KNE SELESAIKAN DLU.
AHHH... BAIK AKU REHAT DLU.
TP...
FUHHHH....
RISAU GYLE.... SGT2.... AKU KNE KUAT!
KUAT MACAM BATU?
XGAK...
TP KNE KUAT MCM SLALU....
AKU LEH. DALAM KESUSAHAN ADA KESENANGAN... INSYA-ALLAH...

terime kasih kpd sume

mampu bersabar

alhamdulillah.


aku mampu bersabar.

jgn biarkan dugaan rapuhkan pedoman hidup....


menghadapi hari2 dgn tabah.

ketabahan. alhamdulillah. fortunately, i came back to the right path..


sblum ni slalu je tension... hati xtenang... and cam xde jiwa. tapi skg, aku try cari balik semangat aku yg hilg dlu. aku leh jadi spt dlu. ummm...

sigh by myself.

make a right choice to go through my own way. think positive and never ever give up whatever comes around me. i'll try my best and at the same time always pray for my success. insya-Allah.

dalam hidup nih... satu je yg kite kne tetapkan dalam diri.

REDHA. dgn segala apa yg ada. REDHA dgn segala ketentuan-Nya.

dgn izin ALLAH, Dia akan bantu kita menghadapi segala2 nya dgn mudah dan tenang. ALLAH maha mengetahui. yakin lah dgn janji ALLAH. bawa bertenang, dan usaha laa bersgguh2.

-doakan perjuangan aku di medan perang ini-


aku bosan dgr ko ckp.

bile kite rase rindu sgt.....


terfikir x dalam hati korg nk contact die?

bile contact rs cam... ahhh... xde spe nk layan. die penat.. aku cam menyibuk je dalam life die skg. tp rs nk letak tuh syg sgt... rs cam xsgup.

then, die cakap.... die rs malas sgt nk dgr kite cakap.... ok... aku terime...

terus letak call. dan -the end-

bialah die ngn life die. aku keseorangan je......

"xterase ke korg bile die ckp ngn kite camtuh?"

aku xrase marah. tp just sedih gyla.tuh je. tp redha jela. nk bt camne. die da bosan ngn kite. malas ngn kite. da tibe masanya aku tggl kan dia sorg2. lepas nih da malas da nk cari. nk ckp atau nk care sal die. takut die bosan pulak. -the end lagi-

bisikan hati

“La yukal lifullahu nafsan illa wus’aha”

-Allah tak akan membebankan hambaNya selain dari kemampuan hambaNya sendiri-

Tatkala aku hilang arah… aku rasa aku terlalu jauh dgn allah. Aku fikirkan segala ketelanjuran ku di dalam hidup nih selama 18 tahun aku hidup. Aku terlalu lemah dan tak berdaya tuk menempuhnya. Aku yakin… pasti ada jalan keluar di sebalik kegelisahan hati ini. Aku xmungkin hilang arah dgn adanya ketakwaan dan keimanan dalam diri wlupun sgt tipis yg aku rasakan saat ini. Aku yakin pada ALLAH. Hanya DIA yg dapat membantu aku. Keluar dari kegelapan hidup ini yg selalu sahaja membelenggu diri ku ini.

Sebenarnya… aku boleh tempuh semua ni. Tapi aku tlalu lemah dan tlalu memikirkan dari sudut yg tidak baik. Bukan salah siapa2 aku jadi begini. Sume bmula dari kehendak hatiku sendiri. You did it, so you deserved it. That’s all. Jgn pikir balik sume yg da terjadi. Bknnya xada ruang utk aku perbaiki sume ni balik menjadi yg lebih baik. Aku boleh! Aku yakin aku boleh!

“Success on your side, when you really decide.”

Kadang hatiku goyah. Rasa nk memberontak. Tapi kenapa? Sume yang aku nk dalam hidup nih aku da dapat. Cume aku je tak penah bersyukur dgn segala nikmat yg ada. Mungkin ada hikmah di sebalik segala yang blaku nih. Yg penting aku redha. Dan tawakal. Cube yg tbaik dan yang paling tbaik tuk secebis peluang yg ada ni. Aku perlu tanamkn dalam diri…. Tu je.

Kepada sahabat sume… aku minta maaf. aku tahu aku byk buat salah ngn korg sume.

Kepada kekasih ku… aku pinta seribu kemaafan. Tlalu banyak ruang hidupmu yg abg bazirkan buat diri ini. Tapi sy seolah xmenghargai. Kini baru sy sedar. ..halalkan segala ilmu dan waktu yg abg singkapkan tuk sy trus melangkah dalam hidup ini. terima kasih cinta.

p/s: Sume org penah gagal. Dan sume org penah gagal sebelum bjaya. Dan sekarang tibalah masanye tuk aku buktikan segalanya. Doakan perjuanganku. Aku akan berusaha sehabis baik tuk mak, ayah, dan sume insan yg menyanyangi diriku ini. Aku xakan berpatah balik. Aku yakin ada jalan di sebalik liku2 kehidupan ini…